Zawieszenie FAG. Praktyka warsztatowa REPXPERT.PL

15.05.2024

Zawieszenia FAG. Test wytrzymałości cz. 1

Linia zawieszeń FAG Steereing & Susspension jest dostępna na rynku już od jakiegoś czasu. Wraz z wprowadzeniem nowej oferty chcieliśmy zrobić test wytrzymałości naszych zestawów i sprawdzić jak sobie poradzą na polskich drogach. 

Volkswagen Passat i jego zawieszenie

 

Rok temu zamontowaliśmy w samochodzie Volkswagen B5 Passat bardzo popularny na naszych drogach zestaw przedniego zawieszenia wielowahaczowego o nr 823 0002 30, który to zawiera wszystkie elementy tego dość skomplikowanego układu: wahacze poprzeczne, łączniki stabilizatora, końcówki drążka kierowniczego oraz wszystkie śruby montażowe i regulacyjne oraz nakrętki.

Elementy składowe zestawu zawieszenia 823 0002 30​

 

Montaż

Podczas montażu pamiętaliśmy o dwóch bardzo istotnych sprawach dotyczących tego typu zwieszenia, tj: krzywa zbieżności oraz odpowiednie ustawienie golenia amortyzatora na wahaczu nośnym poprzecznym dolnym. 

W tym rozwiązaniu zbieżność bardzo mocno zależy od ugięcia zawieszenia. Dlatego jej regulację należy wykonać po uniesieniu nadwozia i rozprzężeniu zawieszenia z użyciem narzędzi dedykowanych. 

 

Regulacja zbieżności i ustawienia końcówki drążka kierowniczego w zwrotnicy

 

Jeżeli wymienialiśmy amortyzatory lub sprężyny to obowiązkowym punktem jest ustawienie amortyzatora pod kątem 11o do kierunku jazdy. Brak odpowiedniej regulacji spowoduje przyśpieszone rozerwanie tulei mocującej amortyzator w wahaczu dolnym poprzecznym.

 

Kontrola zawieszenia

Po roku czasu sprawdziliśmy ogólny stan zawieszenia, pod kątem luzów i uszkodzeń. Samochód w tym czasie przejechał nieco ponad 15 tyś km, co jest średnim wynikiem w naszym kraju, a zwieszenie nie wykazywało żadnych usterek. Samochód prowadził się neutralnie, a zawieszenie nie wydawało żadnych stuków zdjąć test pozytywnie. Za rok sprawdzimy ponownie jak się zmieniło i opiszemy to w drugiej części naszej relacji.

Tuleja mocująca goleń amortyzatora w stanie idealnym dzięki właściwym ustawieniom. Brak luzów na sworzniu wahacza 


Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL

 

autor: Kacper Zabłocki

 

 

WEBTerminal

Jesteś klientem hurtowym? Skorzystaj z naszego terminala zakupowego

Masz warsztat? Dołącz!

Międzynarodowa sieć niezależnych warsztatów samochodowych